Η ιστορία μας

Έναρξη

Πάνω από 145 χρόνια ποιότητα και ποικιλία που υπερέχει. Ένα κατάστημα τροφίμων γίνεται θεσμός στην αγορά της Αθήνας.

Βρισκόμαστε στην Αθήνα του 1870-1889. Η βιομηχανία αρχίζει να αναπτύσσεται και μέσα στη γενικότερη οικονομική άνθιση ανοίγουν όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που σχετίζονται με τη σίτιση. Την ίδια στιγμή εδώ, στην πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, γεννιέται και εδραιώνεται μια νέα τάξη καταναλωτών. Η ζήτηση για ποιοτικά προϊόντα αυξάνεται συνεχώς.

 

Το στίγμα της εποχής

1877

Οι υπάρχουσες επιχειρήσεις αδυνατούν να ανταποκριθούν στις νέες καταναλωτικές απαιτήσεις. Οι συνθήκες στην αγορά της Αθήνας είναι κακές. Το 1877 οι εμπορικές επιχειρήσεις στεγάζονταν ακόμα στις παράγκες της παλιάς Αγοράς. Λέγεται μάλιστα πως καταλάβαινες ότι βρίσκεσαι κοντά σε οπωροπωλείο ή κρεοπωλείο από τη δυσάρεστη μυρωδιά και από τις άσχημες συνθήκες υγιεινής. 

 

Tα πρώτα βήματα του Παναγιώτη Θανόπουλου: μια ανάσα αλλαγής

1866

Τα δεδομένα θα έρθει να αλλάξει ένας εργατικός και φιλόδοξος νεαρός από το χωριό Μαγούλιανα της Αρκαδίας. Το 1866 ο Παναγιώτης Θανόπουλος σε ηλικία 14 ετών βρίσκεται στην Αθήνα παραγιός στο μπακάλικο του Χρήστου Καραλή κάπου στην οδό Ακαδημίας. Ο νεαρός «μπακαλόγατος» θα μάθει τα πάντα για τη λειτουργία της επιχείρησης και θα δουλέψει με ζήλο και αφοσίωση. Γρήγορα θα γίνει συνέταιρος του Χρήστου Καραλή.  

Το 1877 ο 25χρονος έμπορος αποφασίζει να ανοίξει δικό του κατάστημα σε μια καλή συνοικία του κέντρου «κάπου εκεί εις το Βαρβάκειον, στην οδό Αιόλου». Το τολμηρό αυτό εγχείρημα έμελλε να συνοδευτεί από σημαντικές καινοτομίες στη συμπεριφορά προς τον πελάτη, την προώθηση προϊόντων, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου. Με εξωστρέφεια και διορατικότητα ο Π. Θανόπουλος ξεφεύγει από τα στεγανά της εγχώριας πραγματικότητας και βάζει ψηλά τον πήχη: πρότυπο για την ανάπτυξη της επιχείρησής του αποτελούν οι σύγχρονες εμπορικές επιχειρήσεις της Ευρώπης.

 

 Ποικιλία: μια έννοια ταυτισμένη με την επωνυμία «Θανόπουλος»

Μόνο photo

Εκείνα τα χρόνια στην Αθήνα οι διαφορές ανάμεσα στα κοινωνικά στρώματα αποτυπώνονται στις καταναλωτικές συνήθειες. Στα χαμηλότερα παρατηρείται το φαινόμενο της ιδιοκατανάλωσης που θα πει, οι άνθρωποι καταναλώνουν κύρια προϊόντα που παράγουν οι ίδιοι. Όσο ανεβαίνουμε προς τα επάνω συναντάμε καταναλωτές που αναζητούν ποιοτικά καθημερινά είδη ή ακόμα και πιο εξεζητημένα, π.χ. εδέσματα της ανατολίτικης κουζίνας ή της υψηλής ευρωπαϊκής κουζίνας.

Το εδωδιμοπωλείο του Θανόπουλου επιδιώκει και πετυχαίνει να καλύψει κάθε ανάγκη. Με μια τεράστια ποικιλία για τα δεδομένα της εποχής (περισσότερα από 1000 είδη στα ράφια του), ξεχωρίζει σε σχέση με τα ανταγωνιστικά του καταστήματα και προσφέρει εκλεκτά, πολυτελή προϊόντα, αλλά και ποιοτικά πάντα καθημερινά είδη για όλα τα βαλάντια.

 

 Η επόμενη μέρα της πυρκαγιάς φέρνει…ακόμα περισσότερες καινοτομίες 

Παππούς

Τον Ιούλιο 1902 μια μεγάλη πυρκαγιά καταστρέφει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας. Μαζί καταστρέφεται το παντοπωλείο του Θανόπουλου, το οποίο θα ξαναχτιστεί και θα διαμορφώσει μια νέα αρχιτεκτονική αντίληψη του εμπορικού χώρου με νεωτεριστικά στοιχεία στη δομή και τον τρόπο λειτουργίας. Με άλλα λόγια… η καταστροφική πυρκαγιά όχι απλώς δεν κλείνει την επιχείρηση του Θανόπουλου, αλλά γίνεται ευκαιρία ανανέωσης, εξέλιξης και εκσυγχρονισμού της.

Στη μετά την πυρκαγιά εποχή, η επιχείρηση συνεχίζει τις μικρές, αναζωογονητικές «επαναστάσεις» στον κλάδο: Ο Θανόπουλος έχει ανοιχτά τα κοινωνικά του αντανακλαστικά και κάνει πρώτος ριζικές τομές στις εργασιακές σχέσεις και την εξυπηρέτηση του πελάτη: είναι αυτός που θα τολμήσει να προσλάβει και γυναίκες, όταν η εργασία της γυναίκας ήταν ακόμα κάτι ασυνήθιστο, ενώ θα καθιερώσει και την απόλυτη καινοτομία τουdelivery” με μοντέρνα αυτοκίνητα, όταν ακόμα η διανομή προϊόντων κατ’ οίκον γινόταν με κάρα και γαϊδουράκια.

 

 Δεύτερη γενιά διορατικότητας & καινοτομίας 

Δελτίο

Τον φιλόδοξο και διορατικό Παναγιώτη διαδέχεται ο γιος του (1923), Παντελής Θανόπουλος, ο οποίος συνεχίζει τις καινοτομίες, διατηρεί το εξωστρεφές προφίλ και πορεύεται και εκείνος με το στόχο να αγγίξει τα πρότυπα ανάλογων επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Με αυτό το σκοπό παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη συγκεκριμένη αγορά σε διάφορες άλλες χώρες, συνεργάζεται με τους αδερφούς Ρωμανώφ για την παραγωγή και εμπορία ζαχαρωδών προϊόντων και χωρίζει το κατάστημα σε τμήματα (ιχθυοπωλείο, κρεοπωλείο, κλπ). Κάπως έτσι θα δημιουργηθεί το πρώτο πολυμορφικό εδωδιμοπωλείο της Αθήνας, ενώ ήδη από το 1931 βρίσκουμε πλέον το κατάστημα του Θανόπουλου στη γωνία Αιόλου 98 και Σταδίου, στα Χαυτεία.

Στα χρόνια της Κατοχής το κατάστημα υπολειτουργεί υπό την εποπτεία αρχικά των Ιταλών και στη συνέχεια των Γερμανών.

 

Οι δεκαετίες ’60-’70 και η καινοτομία του self service

κ. Μίμης

Βρισκόμαστε στη δεκαετία του ’60 και συγκεκριμένα το 1963, όταν δημιουργείται η εταιρεία Θανόπουλος Σελφ Σέρβις ΑΕΒΕ. Το 40% της ανήκει στο γνωστό ζυθοποιό, Κάρολο Φιξ. Στόχος αυτής της επιχειρηματικής «ένωσης» είναι να δημιουργηθεί μια σύγχρονη αλυσίδα καταστημάτων. Το πρώτο κατάστημα θα ανοίξει στη Φωκίωνος Νέγρη.

Μέχρι το 1972 οι πέντε γιοί του Παντελή Θανόπουλου θα χτίσουν μια αλυσίδα 16 καταστημάτων self-service. Ο Δ. Θανόπουλος θα πει χαρακτηριστικά: «Ήμασταν τολμηροί, εμείς πρώτοι δημιουργήσαμε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εισαγάγαμε τη μηχανογράφηση στη λειτουργία της εταιρείας και καθιερώσαμε το σύστημα αυτοεξυπηρετήσεως (self-service) πρώτη φορά στην Ελλάδα». Και σε αυτό το νέο μοντέλο εμπορικής επιχείρησης πάντα με πίστη στις αρχές της ποιότητας, της ποικιλίας και της εξατομικευμένης εξυπηρέτησης του πελάτη ο «Θανόπουλος» συνεχίζει σταθερά να πρωτοπορεί και να υπερέχει σε σχέση με τον ανταγωνισμό του.

 

Ο Θανόπουλος, σημείο αναφοράς στα Βόρεια προάστια

ΕΛΑΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗ

Το 1980 είναι μια καθοριστική στιγμή στην ιστορία της επιχείρησης: ο Δημήτριος Θανόπουλος προβλέποντας τη ραγδαία οικιστική ανάπτυξη των Βορείων Προαστίων ανοίγει το πρώτο κατάστημα στην πλατεία της Νέας Κηφισιάς με την επωνυμία «Δημήτριος Θανόπουλος Α.Ε.». Γρήγορα αυτό το σύγχρονο, άνετο, με εντυπωσιακή ποικιλία προϊόντων Super Market κερδίζει την εμπιστοσύνη και την προτίμηση των πελατών. Το 1996 ανοίγει ακόμα ένα, απέναντι από το σταθμό ΗΣΑΠ-Κηφισιάς.

Ακολουθεί η τέταρτη γενιά Θανόπουλων, ο Τέλης και ο Περικλής, οι οποίοι σταθεροί στις αξίες και τα ιδανικά της επιχείρησης συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση συνδέοντάς την με τις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και την κυριαρχία της τεχνολογίας. Σημαντική προτεραιότητά τους αποτελεί η σωστή εξυπηρέτηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού πελατών σε λειτουργικά και αισθητικά άρτιους χώρους. Για αυτό το λόγο το super market Δ. Θανόπουλος ανακαινίζει επανειλημμένα τα καταστήματά του και θα ανοίξει ακόμα ένα στη Νέα Ερυθραία.

Κατάστημα Κηφισιάς
Κατάστημα Κηφισιάς
Κατάστημα Νέας Κηφισιάς
Κατάστημα Νέας Κηφισιάς
Κατάστημα Νέας Ερυθραίας
Κατάστημα Νέας Ερυθραίας
empty
empty
empty
empty

Ενάμιση αιώνας εμπειρία, πρωτοπορία, υπεροχή 

Τέσσερις γενιές κορυφαία συνώνυμο της εξέλιξης, της καινοτομίας, της διορατικότητας. Αυτό είναι το αποτύπωμα του Θανόπουλου στο λιανεμπόριο της Αθήνας. Μιας επιχείρησης που αποδεικνύει πως με πίστη και συνέπεια στις αξίες σου, μπορείς να προσαρμόζεσαι άψογα σε όλες τις συνθήκες-εύκολες ή δύσκολες. Προπαντός μια περίπτωση που αποδεικνύει ότι μια «οικογενειακή» επιχείρηση μπορεί να συνεχίζει μετά από τέσσερις γενιές και πολλά στάδια εξέλιξης να είναι «οικογενειακή».

Εδώ βρίσκεις ποιότητα και ποικιλία που υπερέχει, εδώ σε φροντίζουν, εδώ η σχέση με την επιχείρηση είναι μια προσωπική σχέση οικειότητας και εμπιστοσύνης. Αυτά είναι για εμάς τα βασικά. Γι’ αυτό οι αγορές στο super market Θανόπουλος είναι σίγουρα κάτι περισσότερο από ρουτίνα της καθημερινότητας. Είναι εμπειρία!